PROCEDURA REALIZACJI PRAW OSÓB, KTÓRYCH DANE DOTYCZĄ, WSKAZANYCH W ART. 15 – 21
PROCEDURA REALIZACJI PRAW OSÓB, KTÓRYCH DANE DOTYCZĄ, WSKAZANYCH W ART. 15 – 21 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1) w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Oświęcimiu
§ 1. ZASADY OGÓLNE
- Niniejsza procedura zawiera opis zasad stosowanych przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Oświęcimiu jako Administratora danych osobowych (dalej zwane: ADO) w celu zapewnienia realizacji praw osób, których dane osobowe przetwarza ADO, wskazanych w art. 15 – 21 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – dalej RODO.
- ADO ma obowiązek reagowania na wszelkie żądania osób w zakresie ich praw, określonych w art. 15- 22 RODO.
- ADO rozpatruje żądania osób, których dane dotyczą (podmiotu danych), z należytą starannością, uwzględniając stosowane przepisy prawa oraz prawa i wolności innych osób, których dane mogą dotyczyć.
- W przypadku braku możliwości identyfikacji wnioskodawcy lub zaistnienia wątpliwości co do jego tożsamości, w celu zachowania bezpieczeństwa przetwarzanych danych osobowych, ADO może zażądać dodatkowych danych potwierdzających tożsamość wnoszącego.
- Realizacja praw podmiotu danych nie może naruszać praw osób trzecich, w tym celu ADO zapewnia środki ochrony praw tych osób. Przede wszystkim zabronione jest podejmowanie przy realizacji uprawnień podmiotu danych takich działań, w efekcie których dojdzie do nieuprawnionego ujawnienia danych osób trzecich.
- ADO jest obowiązany odpowiadać na żądania podmiotów danych i przekazać takim osobom informacje o podjętych w związku z takim żądaniem działaniach niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie miesiąca od otrzymania żądania.
- Jeżeli w związku z żądaniem podmiotu danych nie są podejmowane żadne działania, ADO informuje podmiot danych, że działania nie zostaną podjęte, wyjaśnia z jakiego powodu, a także poucza o możliwości wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz skorzystania ze środków ochrony prawnej przed sądem.
- ADO jest obowiązany podejmować działania w związku z żądaniami podmiotów danych nieodpłatnie. 9. Pobranie opłaty w rozsądnej wysokości za realizację żądania podmiotu danych jest możliwe jedynie wtedy, gdy żądania osoby, której dane dotyczą, są ewidentnie nieuzasadnione lub nadmierne, w szczególności ze względu na swój ustawiczny charakter. W takim przypadku na ADO ciąży obowiązek wykazania tych okoliczności.
§ 2. PRAWA OSÓB, KTÓRYCH DANE DOTYCZĄ (art. 15 – 21 RODO)
- Każda osoba, której dane dotyczą, jest uprawniona do wniesienia do Administratora żądania o zrealizowanie praw, o których mowa w art. 15 – 21 RODO, tj.:
- prawo dostępu do danych,
- prawo do sprostowania danych,
- prawo do usunięcia danych („prawo do bycia zapomnianym”),
- prawo do ograniczenia przetwarzania,
- prawo do przenoszenia danych,
- prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych.
- Prawo dostępu do danych przysługujące osobie, której dane dotyczą:
- Osoba, której dane dotyczą, ma prawo uzyskać od ADO informację, czy przetwarza on dane jej dotyczące, a w przypadku zaistnienia takiego przetwarzania osoba ta ma prawo dostępu do swoich danych oraz uzyskania informacji obejmujących:
- cele przetwarzania,
- kategorie zebranych danych osobowych,
- wyszczególnienie odbiorców, którym zostaną lub zostały ujawnione dane osobowe,
- planowany okres przechowywania danych lub kryteria ustalania tego okresu,
- poinformowanie o prawie do sprostowania danych, usunięcia danych lub ograniczenia przetwarzania, prawie do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
- prawie do wniesienia skargi do organu nadzorczego,
- źródła danych, jeśli dane pochodzą z innego źródła niż od osoby, której dane dotyczą,
- poinformowanie o występowaniu zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania, a także znaczeniu i przewidywanych konsekwencjach takiego przetwarzania dla osoby, której dane dotyczą,
- przekazanie informacji o odpowiednich zabezpieczeniach związanych z przekazaniem, jeśli dane są przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
- Prawo dostępu do danych obejmuje także uzyskania informacji o zabezpieczeniach w przypadku przekazywania danych do państwa trzeciego (art. 15 ust. 2 RODO).
- Prawo dostępu do danych obejmuje wszystkie dane które dotyczą zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej, łącznie z danymi zaobserwowanymi i wywnioskowanymi na jej temat.
- Jeżeli ADO przetwarza duże ilości informacji o osobie, której dane dotyczą, przed podaniem informacji, może żądać aby osoba, której dane dotyczą, sprecyzowała informacje lub czynności przetwarzania, których dotyczy jej żądanie (motyw 63 RODO).
- Jeżeli osobie, której dane dotyczą, nie można podać pochodzenia danych osobowych, ponieważ korzystano z różnych źródeł, informacje należy przedstawić w sposób ogólny (motyw 61 RODO).
- Żądanie realizacji praw dotyczy także danych zarchiwizowanych już przez ADO.
- Podmiot danych ma także prawo do uzyskania kopii danych.
- Prawo do uzyskania kopii nie może niekorzystnie wpływać na prawa i wolności innych. Prawo to nie powinno negatywnie wpływać na prawa lub wolności innych osób, w tym tajemnice handlowe lub własność intelektualną, w szczególności na prawa autorskie chroniące oprogramowanie. Względy te nie powinny jednak skutkować odmową udzielenia osobie, której dane dotyczą, jakichkolwiek informacji.
- ADO może dostarczyć osobie, której dane dotyczą kopię posiadanych danych osobowych. Za każdą kolejną kopię danych osobowych Administrator może pobrać opłatę w wysokości wynikającej z kosztów administracyjnych.
- Prawo do sprostowania danych:
- Osoba, której dane dotyczą może wnieść do Administratora żądanie dotyczące niezwłocznego sprostowania danych jej dotyczących, jeśli stwierdzi, że dane są nieprawidłowe.
- Podmiot danych może także wnieść (np. w formie dodatkowego oświadczenia) żądanie uzupełnienia danych, jeśli uzna, że są niekompletne.
- Uzupełnienie danych nie może obejmować danych, które byłyby nadmierne, tj. takich, które nie spełniałyby wskazanej wyżej przesłanki niezbędności – stanowiłoby to naruszenie zasady minimalizacji danych. Przedmiotem uzupełnienia nie mogą być też dane, które są nieprawidłowe. Należy weryfikować czy realizacja prawa z art. 16 RODO nie naruszy innych zasad wskazanych w art. 5 RODO.
- ADO ma obowiązek poinformować o sprostowaniu danych osobowych, którego dokonał w ramach żądania podmiotu danych, każdego odbiorcę, któremu ujawniono dane osobowe, chyba że okaże się to niemożliwe lub będzie wymagać niewspółmiernie dużego wysiłku.
- „Ujawnienia” danych należy rozumieć szeroko jako jakąkolwiek możliwość zapoznania się z danymi osobowymi. ADO ma obowiązek informować osobę, której dane dotyczą, o tych odbiorcach, jeżeli osoba, której dane dotyczą, tego zażąda.
W związku z czym należy:
- określić i udokumentować krąg odbiorców danych,
- zidentyfikować i udokumentować możliwość informowania odbiorców danych o sprostowaniu danych,
- określić i udokumentować sposób informowania odbiorców danych o sprostowaniu danych,
- określić i udokumentować sposób informowania na żądanie podmiotu danych o odbiorcach.
- Prawo do usunięcia danych („prawo do bycia zapomnianym”):
- Osoba, której dane dotyczą ma prawo wniesienia do Administratora żądania usunięcia dotyczących jej danych osobowych, jeśli zachodzi jedna z poniższych okoliczności:
- dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane,
- osoba, której dane dotyczą, cofnęła zgodę, na której opiera się przetwarzanie i nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania,
- osoba, której dane dotyczą, wnosi sprzeciw wobec przetwarzania na mocy art. 21 ust. 1 lub ust. 2 RODO,
- dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem,
- dane osobowe muszą zostać usunięte w celu wywiązania się z obowiązku prawnego, któremu podlega ADO.
- Jeśli Administrator upublicznił dane osobowe osoby wnoszącej o usunięcie danych, ma on obowiązek – uwzględniając dostępną technologię oraz koszt realizacji – podjąć działania w celu poinformowania innych administratorów przetwarzających te dane osobowe o fakcie, że osoba, której dane dotyczą, złożyła żądanie o usunięcie przez tych administratorów wszelkich łącz do tych danych, kopie danych lub ich replikacje (powielenia).
- ADO niezwłocznie realizuje prawo osoby do usunięcia danych, chyba że zaistnieje jedna z poniżej wyszczególnionych przesłanek:
- przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do korzystania z prawa do wolności wypowiedzi i informacji,
- przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do wywiązania się z prawnego obowiązku wymagającego przetwarzania na mocy prawa, któremu podlega administrator, lub do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi,
- przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne z uwagi na względy interesu publicznego w dziedzinie zdrowia publicznego zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. h) RODO (profilaktyka zdrowotna lub medycyna pracy) oraz art. 9 ust. 2 i) RODO (ochrona przed poważnymi transgranicznymi zagrożeniami zdrowotnymi lub zapewnienie wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa opieki zdrowotnej oraz produktów leczniczych lub wyrobów medycznych) oraz art. 9 ust. 3 RODO (dane przetwarzane w celu profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy przetwarzane są przez osobę zobowiązaną do zachowania tajemnicy zawodowej),
- przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych, o ile prawdopodobne jest, że realizacja prawa do usunięcia danych uniemożliwi lub poważnie utrudni realizację celów takiego przetwarzania,
- przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
- ADO informuje o usunięciu danych każdego odbiorcę, któremu ujawniono dane osobowe, chyba że okaże się to niemożliwe lub będzie wymagać niewspółmiernie dużego wysiłku.
- Prawo do ograniczenia przetwarzania
- Osoba, której dane dotyczą może wnieść do Administratora danych żądanie o ograniczenie przetwarzania dotyczących jej danych osobowych w następujących przypadkach:
- osoba, której dane dotyczą, kwestionuje prawidłowość danych osobowych – na okres pozwalający administratorowi sprawdzić prawidłowość tych danych,
- przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoba, której dane dotyczą, sprzeciwia się usunięciu danych osobowych, żądając w zamian ograniczenia ich wykorzystywania,
- administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobie, której dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń,
- osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania – do czasu stwierdzenia, czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie administratora są nadrzędne wobec podstaw sprzeciwu osoby, której dane dotyczą.
- Jeżeli przetwarzanie zostało ograniczone to dane osobowe można przetwarzać, z wyjątkiem przechowywania:
- wyłącznie za zgodą osoby, której dane dotyczą,
- w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń,
- w celu ochrony praw innej osoby fizycznej lub prawnej,
- z uwagi na ważne względy interesu publicznego Unii lub państwa członkowskiego.
- Przed uchyleniem ograniczenia przetwarzania administrator informuje o tym osobę, której dane dotyczą, która żądała ograniczenia.
- Prawo do przenoszenia danych:
- Osoba, której dane dotyczą, jest uprawniona do wniesienia żądania przeniesienia danych jej dotyczących.
- Prawo do przenoszenia danych przysługuje wyłącznie, gdy:
- przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody na przetwarzanie danych osobowych w myśl art. 6 ust. 1 lit. a) lub art. 9 ust. 2 lit. a) RODO lub
- na podstawie umowy w myśl art. 6 ust. 1 lit. b) RODO oraz c) przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany.
- Osoba, której dane dotyczą, ma prawo otrzymać w ustrukturyzowanym (np..csv), powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego dane osobowe jej dotyczące.
- Wykonując prawo do przenoszenia danych osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania, by dane osobowe zostały przesłane przez Administratora bezpośrednio innemu administratorowi, o ile jest to technicznie możliwe.
- Wykonanie prawa do przeniesienia danych nie wyklucza wniesienia żądania o usunięcie danych osobowych.
- Prawo do przenoszenia danych nie może niekorzystnie wpływać na prawa i wolności innych.
- Należy zdefiniować zakres danych dostarczonych ADO, które podlegać będą przekazaniu. – Dane wywnioskowane i wywiedzione przez ADO z danych przekazanych przez podmiot danych nie wchodzą w zakres prawa do przenoszenia danych.
- Prawo do przeniesienia danych nie ma zastosowania do przetwarzania, które jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi.
- Prawo do sprzeciwu:
- Osoba, której dane dotyczą, może w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych, jeśli przetwarzanie jest oparte na:
- art. 6 ust. 1 lit. e) RODO (przetwarzanie w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej) lub
- art. 6 ust. 1 lit. f) RODO (prawnie uzasadnione interesy realizowane przez administratora).
- Jeżeli dane osobowe są przetwarzane do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych, osoba, której dane dotyczą, ma prawo wnieść sprzeciw – z przyczyn związanych z jej szczególną sytuacją – wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych, chyba że przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym.
- Do czasu rozpatrzenia sprzeciwu, nawet jeżeli nie zgłoszono żądania ograniczenia przetwarzania, należy rozważyć taką możliwość i konieczność.
- O prawie do sprzeciwu należy poinformować odrębnie (najpóźniej przy okazji pierwszej komunikacji z osobą, której dane dotyczą, wyraźnie informuje się ją o prawie, którym mowa w art. 21 ust. 1 i 2 RODO, oraz przedstawia się je jasno i odrębnie od wszelkich innych informacji).
- ADO nie może przetwarzać danych osobowych względem, których wniesiono sprzeciw, chyba że wykaże on istnienie ważnych prawnie uzasadnionych postaw do przetwarzania danych, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, lub podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
§ 3. ZASADY REALIZACJI PRAW
- Sposób składania wniosków o realizację praw:
- W celu zapewnienia udostępnienia danych jedynie osobom, których dane dotyczą dopuszcza się trzy kanały komunikacji:
- elektroniczny – z podpisem kwalifikowanym lub potwierdzony profilem zaufanym ePUAP, jeśli wniosek wpłynie „zwykłym mailem” można zażądać ponownego złożenia wniosku w dopuszczonym trybie;
- tradycyjny – w formie papierowej opatrzony własnoręcznym podpisem;
- ustnie (nie dotyczy kontaktu telefonicznego) – należy taką osobę wylegitymować w celu potwierdzenia tożsamości i sporządzić notatkę z podpisem wnioskodawcy. Notatka winna być włączona w akta sprawy
- Osoba, której dane dotyczą, składa do Administratora wniosek o realizację prawa w formie pisemnej lub elektronicznej z uwzględnieniem wymogów dotyczących korespondencji, tj.:
- wskazania imienia, nazwiska wnioskodawcy,
- adresu lub innego kanału komunikacji,
- innych danych umożliwiających bezsprzeczną identyfikację tożsamości osoby, której dane dotyczą.
- W związku z powołaniem Inspektora Ochrony Danych (IOD), który pełni rolę punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą, osoby te mogą kontaktować się bezpośrednio z IOD we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących im na mocy RODO.
- Obsługa wniosków:
- Każdy wniosek o realizację praw osób wpływający do Administratora musi zostać zarejestrowany w systemie korespondencji i zgodnie z instrukcją kancelaryjną przekazywany dalej celem zadekretowania.
- Po otrzymaniu żądania IOD:
- rejestruje wniosek,
- weryfikuje rodzaj żądania i w razie wątpliwości prosi osobę, żądającą o podanie dodatkowych informacji umożliwiających sprecyzowanie żądania,
- ustala w ramach jakiej kategorii podmiotów (np. kandydaci do pracy, pracownicy, byli pracownicy, klienci, pełnomocnicy) należy identyfikować zgłaszającego,
- ustala w ramach, których procesów przetwarzania danych (wskazanych w rejestrze czynności) dane zgłaszającego (tej kategorii podmiotów) mogą być przetwarzane (może to być jeden lub więcej procesów przetwarzania danych).
- W przypadku braku możliwości zidentyfikowania osoby, której dane dotyczą, w miarę możliwości ADO informuje o tym wnioskodawcę. W takich przypadkach zastosowania nie mają art. 15–20 RODO, chyba że osoba, której dane dotyczą, w celu wykonania praw przysługujących jej na mocy tych artykułów dostarczy dodatkowych informacji pozwalających ją zidentyfikować.
- Obowiązuje zakaz przekazywania informacji zwrotnej przed zweryfikowaniem tożsamości. Prosząc o dodatkowe dane np. w celu sprecyzowania żądania, w celu identyfikacji lub weryfikacji tożsamości należy wyraźnie poinformować osobę żądającą o celu pozyskania tych dodatkowych informacji (można wyznaczyć dodatkowy termin na ich przekazanie oraz wskazać, że bez tych informacji realizacji praw w całości lub w części nie będzie możliwa).
- Przy realizacji praw podmiotu należy przestrzegać zasad ogólnych RODO, w tym w zakresie minimalizacji danych a także reguł bezpieczeństwa np. przekazując kopie danych.
- Weryfikacja tożsamości nie może prowadzić do gromadzenia danych w sposób nadmierny i powinna być adekwatna do poziomu ryzyka.
- Należy zawsze weryfikować podstawę umocowania, gdy osoba żądająca wskazuje, że działa w imieniu innego podmiotu.
- Sprawdzeniu podlega możliwość zrealizowania żądania, w tym czy nie zachodzą przesłanki wyłączające możliwość realizacji żądania, ewentualnie przesłanki pobrania opłaty, czas oraz środki potrzebne na realizację żądania a także kto będzie odpowiedzialny za techniczną obsługę żądania.
- Jeżeli żądanie jest zasadne należy przekazać odpowiedź podmiotowi, który wniósł żądanie, wskazując sposób realizacji żądania.
- Projekty odpowiedzi przygotowują pracownicy poszczególnych komórek organizacyjnych, merytorycznie odpowiedzialnych za przetwarzanie danych w przedmiotowej sprawie. Pracownik komórki organizacyjnej odpowiada za poprawność danych i identyfikację wnioskodawcy oraz wskazanie podstawy prawnej, na podstawie, której przetwarzane są dane osobowe.
- Decyzję dotyczącą sposobu realizacji wniosku podejmuje Administrator danych.
- Termin realizacji żądań:
- ADO bez zbędnej zwłoki – nie później niż w terminie miesiąca od otrzymania żądania – udziela osobie, której dane dotyczą, informacji o działaniach podjętych w związku z żądaniem na podstawie art. 15–22 RODO.
- W razie potrzeby termin ten można przedłużyć o kolejne dwa miesiące z uwagi na skomplikowany charakter żądania lub liczbę żądań.
- W terminie miesiąca od otrzymania żądania ADO informuje osobę, której dane dotyczą o takim przedłużeniu terminu, z podaniem przyczyn opóźnienia. Jeśli osoba, której dane dotyczą, przekazała swoje żądanie elektronicznie, w miarę możliwości informacje także są przekazywane elektronicznie, chyba że osoba, której dane dotyczą, zażąda innej formy. 4) Jeżeli ADO nie podejmuje działań w związku z żądaniem osoby, której dane dotyczą, to niezwłocznie – najpóźniej w terminie miesiąca od otrzymania żądania – informuje osobę, której dane dotyczą, o powodach niepodjęcia działań oraz o możliwości wniesienia skargi do Prezesa UODO oraz skorzystania ze środków ochrony prawnej przed sądem.
- Sposób realizacji odpowiedzi:
- Odpowiadając na żądanie należy uwzględnić sposób zgłoszenia żądania.
- Jeśli osoba, której dane dotyczą, przekazała swoje żądanie elektronicznie, w miarę możliwości informacje także są przekazywane elektronicznie, chyba że osoba, której dane dotyczą, zażąda innej formy.
- Jeżeli osoba, której dane dotyczą, zwraca się o kopię drogą elektroniczną i jeżeli nie zaznaczy inaczej, informacji udziela się powszechnie stosowaną drogą elektroniczną (art. 15 ust. 3 RODO).
- Informacje powinny być przekazywane w zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie, jasnym i prostym językiem.

